Een leven vol liefde en plezier. Yogareizen, coaching, online coaching. | Voor het eerst zwanger. Yoga eerste trimester zwangerschap.
Persoonlijke ontwikkeling door coaching en yoga.
coaching, yoga, persoonlijke groei, liefde, zelfvertrouwen, vrijheid, plezier, vertrouwen, persoonlijke ontwikkeling.
15481
post-template-default,single,single-post,postid-15481,single-format-video,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,columns-4,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Voor het eerst zwanger. Yoga eerste trimester zwangerschap.

Voor het eerst zwanger. Yoga eerste trimester zwangerschap.

Voor het eerst zwanger

Waaahhhhhhh het is zo mooi! Er groeit een klein wonder in me. We verwachten een kindje!!! En wat is dat fijn.

De eerste weken was het echter zoeken…

Vragen die ik had toen ik voor het eerst zwanger was

  • mag je nou wel of geen gerookte zalm?
  • mag je nog buikspieroefeningen doen? Of moet je een pudding worden?
  • is het normaal dat ik misselijk ben, asperges ineens smerig vind en f*cking moe ben?
  • wanneer vertel je het je vrienden (want het liefst schreeuw je het van de daken)
  • en zijn er ook positieve boeken ipv boeken waarin alleen maar staat hoe zwaaaar het is (bah)

Door alle informatie zag ik bijna niet meer wat ik nodig had. Namelijk gewoon een handig overzicht van wat je wel en niet kan eten. En ook duidelijke regels qua sporten (je wilt het toch graag goed doen).
En handige informatie die ik goed kan gebruiken.

Fijne apps en boeken tijdens je zwangerschap

De app: Zwapp vind ik erg fijn, daarin staat elke week hoe groot je kindje is en er staat ook in wat je ongeveer kan verwachten.

Ik heb bovenstaande boeken gekocht.

De grote geboortegids

Dit boek vind ik fijn omdat het door experts is geschreven en je dan goed weet waar je aan toe bent.

Voor het eerst zwanger

Een handig boek met informatie per trimester.

Toch vond ik internet persoonlijk fijner. Maar kijk gerust!

Je verloskundige vertelt je ook heel veel, ik zag de mijne voor het eerst bij zeven weken, dat was echt heel fijn omdat je dan zeker weet dat je de juiste informatie krijgt.

Ook krijg je dan al een pretecho wauuwwww de mooiste bioscoopfilm die ik ooit zag! (en het enige dat je ziet is een kloppend hartje en allemaal rare stipjes hahaha).

Regels tijdens de zwangerschap

Volgens mij kan je als je goed naar jezelf luistert niet veel fout doen… er gingen ons tenslotte al duizenden vrouwen voor, die steeds andere regels hadden en toch geweldige kinderen op de wereld hebben gezet.

Yoga tijdens de zwangerschap

Ik heb net mijn eerste afspraak gehad met een ayurvedische yogadocente (Liese van Dam) en ze zei me dat ik het heel goed deed. Ik luister fantastisch naar mijn lichaam. Dank u, dank u.

Ben ik het helemaal mee eens. Ik eet ineens rare dingen (witte basmatirijst, heerlijk. Gewoon een tokkie maaltijd van sperziebonen, stukje (doorbakken) tartaar en aardappels lekker! Wit stokbrood mmmm) Maar…. ik heb daar ook de mogelijkheden toe. Kan schuiven in mijn werkzaamheden, een middagslaapje pakken, geen baas die er naar kraait.

Ik maak het jou ook graag makkelijker, wat voor baan je ook hebt. Zodat je niet alles hoeft uit te zoeken en ook zodat je met plezier je zwangerschap kan beleven!

Wat kan je wel en niet eten tijdens je zwangerschap?

Wat mag je wel en niet eten als je zwanger bent Dit is het overzicht van het Voedingscentrum.

Ik heb bij mijn verloskundige navraag gedaan over sushi en gerookte zalm/paling/makreel etc. De reden dat je dit niet kan eten zijn de bacteriën die zich vormen omdat de vis al is aangesneden. Vers afgesneden van de visboer mag je deze gerookte vissen wel eten. Laat ze dan niet te lang liggen, anders heb je weer het probleem van de bacteriën.

Koffie, cola, ofwel cafeïne, daar verschillen de meningen over. 1-3 kopjes per dag zeggen ze. En voor de veiligheid maximaal 1. Het verhoogt je hartslag, en ook die van je kindje. Ik drink af en toe een decaf en soms 1 heerlijke cappucino per dag.

Alcohol: no go.

Rauw vlees daar ben ik dus helemaal weg van. Een ossenhaas, tournedos, rosbief nomnomnom. Je mag het eten mits je het vlees tenminste 24 uur heb ingevroren bij minimaal -14 graden Celsius.

Kaasfondue met wijn? Of andere gerechten met wijn? Niet doen, er blijft nog heel veel alcohol in het eten zitten (ik dacht dat het verdampt bij het koken… maar nope).

Orthomoleculair voedingsadvies tijdens de zwangerschap

Naast wat het Voedingscentrum adviseert ben ik naar een orthomoleculair arts geweest en die vond mijn multivitamine voor zwangeren natuurlijk helemaal niets. Veel te weinig vitamines zei die.

Hierin doe vooral wat je zelf juist acht. Ik laat alleen weten wat mij geadviseerd werd.

Zelf neem ik dagelijks een multivitamine voor zwangere vrouwen, soms visolie en voor de rest vul ik het af en toe (2 dagen per week ongeveer) nog aan met het advies van de orthomoleculaire arts. Ook hierin luister ik liever naar de behoefte van mijn lichaam en wil ik het niet te dol maken (daar houd ik in andere omstandigheden wel van, don’t get me wrong).

Vitamines tijdens de zwangerschap

Belangrijk: Niet te veel vitamine A. In de vorm van betacaroteen kan het geen kwaad (kijk ff op je vitaminepotje) in de vorm van retinol wel. Maximaal veilige dosering is 3000 mcg per dag, Gevaarlijk boven 10.000mcg per dag.

Aanbevelingen vitaminesupplementen tijdens de zwangerschap

Deze vitamines en mineralen raadde mijn arts mij aan.

Extra foliumzuur, vitamine D3 (D3 is de beste D vitamine), ijzer.

Niet te veel vitamine A, zie hierboven.

  • multivitamine voor zwangeren
  • extra calcium en magnesium, je kindje eet je mineralen op, je kan dit als combinatie supplement kopen
  • als je allergisch bent neem een antihistamine preparaat. Dit bevat calcium, koper, vitamine C en vitamine B6
  • vitamine D3
  • basepoeder: bij brandend maagzuur en misselijkheid (net zoiets als rennie maar dan gezonder)
  • cranberry tabletten: als je regelmatig last hebt van een blaasontsteking
  • probiotica (hierover lees je veel tegenstrijdige adviezen)
  • dha (visolie)
  • antioxidanten (let op dat er geen retinol=vitamine A in zit)

Zoals ik al zei, ik neem dit maar af en toe… in elk geval wel elke dag mijn multi en minstens twee keer per week visolie (DHA). Ook neem ik soms psylliumvezels om de stoelgang makkelijk te houden.

Moeders voor moeders

Als je zwanger bent kan je andere vrouwen helpen om zwanger te worden. Vrouwen bij wie het niet vanzelf gaat. Je vangt dan 8 weken lang je urine op, that’s it. Kleine moeite en je maakt er anderen heel blij mee. Kijk op moedersvoormoeders.nl

Sporten in het eerste trimester van je zwangerschap?

Je kan gerust gewoon blijven sporten… zwemmen, wandelen, fietsen zijn aan te raden. Als je gaat sporten, let op dat je jezelf niet te veel uitput, eerder stoppen of wat rustiger aan doen zijn dan verstandig.  Ik lag liever op de bank in week 5, 6 en 7, maar doe vooral wat jij leuk vindt.

Ik doe daarnaast graag yoga en heb een yogales voor het eerste trimester van de zwangerschap voor je opgenomen!

Doe je mee?

Yoga voor het eerste trimester van je zwangerschap

Een hele zachte, ontspannen zwangerschapsyogales.

Fijn als je misselijk bent de eerste weken, of heel vermoeid. Je mag dit trimester namelijk nog alles doen…. maar het kan best zijn dat je vooral rust & ontspanning wilt. Luister naar jezelf en geniet van deze bijzondere periode! 🙂

  • meditatie
  • buikspieren (appels plukken en zon om je heen zetten)
  • zachte kleine twist
  • spreidstand (niet te wijd, je bent soepeler dan normaal)
  • draaien met je armen
  • kindhouding, laag naar voren, rug bol, naar achteren
  • downward facing dog, knieen wat gebogen in je zwangerschap
  • oprekken rug, borst: tegen maagzuur en misselijkheid. De vaguszenuw ontspannen.
  • ga voorzichtig zitten en staan, ben lief voor jezelf
  • kleine brug, heupen een voor een laten zakken
  • eindontspanning

Hoor heel graag hoe jij je zwangerschap beleeft!! En als ik iets voor je uit kan zoeken, laat het me horen.

Liefs,
Hanneke

Geen reactie's

Geef een reactie