Een leven vol liefde en plezier. Yoga workshops, yogareizen, persoonlijke groei. | tips voor het tweede trimester van je zwangerschap
Tijdens het tweede trimester van je zwangerschap gebeurt er zo veel. Je buik groeit, je voelt je baby bewegen, je geniet van het zwanger zijn. Tips voor het tweede trimester van de zwangerschap.
zwangerschap, zwanger tips, zwanger, tips tweede trimester zwangerschap, voor het eerst zwanger tips, advies zwangerschap, kuitkramp zwangerschap, bekkeninstabiliteit zwangerschap, kraamzorg kiezen, kraampakket biologisch, zwangerschapsmassage, zwanger en fit, zwanger en gezond.
15929
post-template-default,single,single-post,postid-15929,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,columns-4,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Tips voor het tweede trimester van de zwangerschap.

Tips voor het tweede trimester van de zwangerschap.

Nog maar een week te gaan en dan ben ik een half jaar zwanger! Wauw. Het is echt een wonder om zwanger te zijn. Ik voel me nog steeds top fit en gezond. Wat een geluk!

We gaan even terug naar het begin van trimester 2, en ik neem je mee door de weken van de zwangerschap in het tweede trimester.

Genieten, blij, geluk kan niet op

Eindelijk mag je delen dat je zwanger bent!! Ik deed dat stiekem al lang. Na zeven weken konden we echt niet meer wachten. Wat een wonder! Ik deelde het alvast met mijn ouders, schoonouders en zussen, schoonbroers en schoonzussen. Bij negen weken ook met vriendinnen. Als er iets mis zou gaan dan vond ik het fijn als ik ook dan steun zou kunnen zoeken.

En wat een geluk!! Het is geweldig als je vertelt over je zwangerschap, iedereen is blij voor je. Het is al geweldig, bijzonder, fantastisch en als je het deelt vermenigvuldigt dat zalige gevoel zich nog 1000x meer. Ongelooflijk. Het meest bijzondere in mijn leven ooit is zeker de zwangerschap.

De baby voelen bewegen in je buik

Het is ook een feest om de kleine zo veel te voelen spelen in mijn buik. Heel veel schopjes, handjes, draaien, ik voel van alles. Grappig ook dat je buik ineens beweegt met het besef dat jij dat niet doet, maar een levend wezen in je. Ik blijf er elke dag van genieten.

Vanaf week 17 zou je de baby kunnen voelen, bij mij gebeurde dit rond week 22. Inmiddels voel ik die kleine dagelijks. Nu is het pas echt leuk dat wij vrouwen zwanger zijn en niet de man. Je bent nooit alleen!

Bekkeninstabiliteit zwangerschap

Ik prijs me gelukkig dat ik me zo goed voel. Een paar kleine klachten had ik afgelopen weken. Waaronder een zeurende onderrug wat lichte bekkeninstabiliteit bleek te zijn. Ga naar de fysiotherapeut en laat je helpen.

Voor de bekkeninstabiliteit kreeg ik de tip om te zorgen dat wanneer je zit, je heupen hoger dienen te zijn dan je knieën en je rechtop moet zitten. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een stevige deken/handdoek opgevouwen op je stoel te leggen als je net zo lang bent als ik. Ook een zitbal zou goed zijn maar die heb ik (helaas nog) niet.

Ook is het belangrijk om op een juiste manier op te staan zodat je het bekken niet te veel belast. Bij het omhoog komen na het liggen: doe dit via je zij, help jezelf omhoog met behulp van je handen, zwiep je benen uit bed en sta dan op met het gewicht op beide voeten. Vanuit een liggende positie op de grond, kom naar handen en knieën, wandel de handen naar je toe en sta dan in een keer op met het gewicht over beide voeten verdeeld.

Tenslotte is het verstandig om bekkenbodemspieroefeningen te doen, je vindt er heel veel op internet. Span je bekkenbodemspieren aan en ontspan ze weer. Herhaal vijf keer en doe dit twee keer per dag. Let op: je bekkenbodemspier bestaat uit drie delen, van Liese van Dam leerde ik dat ik de delen ook los kan aanspannen en ontspannen, dit helpt goed tegen bekkeninstabiliteit.

Ook is het slim om een paar keer per dag volledig te ontspannen. Ga een kwartier liggen op je rug, plaats een kussen onder je knieën om je onderrug te ontlasten. Of ga een kwartier liggen op je zij. Concentreer je op je ademhaling en ontspan je meer bij elke uitademing. Rust doet wonderen (en dat je je een bejaarde voelt mag je voor lief nemen, geniet ervan dat je eens niet zo veel moet).

Kramp in de kuiten tijdens de zwangerschap

’s Nachts wakker worden door de kramp in je kuiten. Check. Slik dagelijks magnesium (deze is goed (klik), 400mg) voor je gaat slapen, leg een stuk Marseille zeep in bed (geen idee of dat dit werkt, maar dat zei oma… dus ik deed het) en leg je voeteneinde iets omhoog door een opgevouwen handdoek onder het matras te leggen. Bij mij helpt het.

Kraamzorg kiezen en kraampakket

Ik koos voor kraamzorg met een holisitische visie, Allerzorg.

Doe vooral wat goed voelt. Ik denk dat alle kraamverzorgsters lief zijn, maar de extra aandacht voor een holistische lifestyle bij Allerzorg sprak mij aan. En niet te vergeten de voetmassages die ze noemen 😉

Daarnaast heb je een kraampakket nodig. Deze dien je in huis te hebben voor je bevalling, ook als je in het ziekenhuis bevalt. Ik bestelde een natuurlijk biologisch kraampakket van Nalini.

Moeders voor moeders

De eerste 16 weken van je zwangerschap kan je meedoen met een goed doel. Moeders voor moeders haalt een hormoon uit urine van zwangere vrouwen, waardoor vrouwen die moeilijk zwanger kunnen worden dat misschien wel lukt. 8 weken lang (week 8-16) vang je al je plas op in flessen. Omdat ik weet hoe moeilijk het voor sommige vriendinnen is om zwanger te worden en ook omdat ik me zo gelukkig prijs dat het bij ons wel is gelukt deed ik mee. Zou ik altijd weer doen, kleine moeite en groot geluk.

Rare eetgewoonten tijdens de zwangerschap

Haring vond ik ronduit smerig, een speklap hoefde je me ook niet voor te zetten… maar in de eerste weken van het tweede trimester ben ik omgereden naar de visboer en at ik rustig 3 speklappen op een avond. Bizar!!

De rare gewoonte dat ik ineens geen groente lustte zoals in trimester 1 van de zwangerschap was over, maar nu kwamen er andere grappige dingen terug. Nog steeds at ik bergen friet, wit brood en koolhydraten… al is dat de laatste weken (vanaf week 20 denk ik?!) weer afgenomen en eet ik weer redelijk normaal. Ook lust ik gelukkig weer alles. Al blijven sommige dingen me minder aanstaan. Ben heel benieuwd of de baby daar dan straks ook niet van houdt.

Rust tijdens de zwangerschap

Een bejaarde vrouw is er niets bij. 1x om half twee op bed en die dag erna lijkt het alsof ik de grootste kater uit mijn leven heb. WTF. Ik ben misselijk, heb hoofdpijn, super moe… En ook de dagen erna moet ik herstellen.

Ik houd heel veel van doen, actie en heb ook tonnen  energie. Omdat ik me toch wat zorgen maak aangezien de misselijkheid een week aanhoudt bel ik de verloskundige. Of ik rustig aan doe vraagt ze? Jazeker dacht ik…

Tot ik me realiseer dat ik de dag ervoor naar de schoonheidsspecialiste ging en tijdens de massage de buikpijn nagenoeg verdween, net zoals de spanning in mijn rug. Rustig aan doen is ook echt rustig aan doen. Mijn hoofd kan van alles willen echter het lijf is duidelijk de baas.

Waar ik 40 uur werk niet veel vind is dat wellicht wel te veel. Wist je dat het nog maar een paar generaties geleden is dat vrouwen vanaf het moment dat zichtbaar was dat ze zwanger waren ze binnenshuis bleven? Vanwege ‘onkuisheid’ en ook om rustig aan te doen.

Misselijk en rugpijn tijdens de zwangerschap

De misselijkheid en rugpijn hebben me ook iets geleerd. Iets heel belangrijks. Overgave aan mijn lijf. In eerste instantie maakte de pijn me bang, is er iets mis met de baby? Help wat een zorgen. Uiteindelijk zag ik in dat weeën straks ook pijn doen en hoe harder je vecht, hoe harder het binnenkomt. Door okee te zijn met de pijn en zorgen, er doorheen te ademen (me voor te stellen alsof ik ademde door heel mijn lijf) kon ik het accepteren en er laten zijn. Dat maakte een wereld van verschil en zorgde voor veel meer zachtheid en minder ongemak in mijn lijf.

Regelmatig doe ik nu een middagdutje en neem ik even rust. En waar ik aan het begin van de zwangerschap nog 60 uur werkte per week doe ik het nu met ongeveer 30-40 uur. Rust, reinheid, regelmaat. Die oma’s zijn zo gek nog niet.

Fijne zwangerschapsmassages

Bij het Massagehuys! Ik zou ook graag een fijne plek willen weten in Doorn/Utrecht/Vianen. Tips zijn welkom.

De zwangerschap van week tot week: 24baby

24Baby is mijn favoriete zwangerschapskalender. Elke week krijg je een update over de groei van de baby en over jezelf. Ook grappig omdat de baby groei wordt vergeleken met een vrucht/voorwerp zodat je een beetje gevoel krijgt over zijn gewicht en grootte. Aanrader!

Boek over zwangerschap van Daphne Deckers en Oermoeders van nu

De geboorte van een moeder vond ik erg leuk om te lezen. Grappig, ontroerend en ook nog informatief.

Daarnaast vind ik Oermoeders van Nu fantastisch. Ze schrijven over natuurlijk zwanger zijn en halen het weg uit de medicalisering van tegenwoordig. Heel waardevol!

Steun tijdens je zwangerschap

Lijkt me echt heerlijk als ik me nu meer kon omringen met wijze vrouwen. Als ik mijn moeder vraag over haar zwangerschap weet ze helaas nog maar weinig. Daarom houdt ik een boekje bij waarin ik af en toe schrijf over bijzondere momenten. Lijkt me heel mooi voor later.

De verloskundige is echt geweldig. Heel gaaf ook hoe ze bij verloskunde al meer holistisch kijken naar gezondheid. Een verademing in vergelijking met de rest van het ziekenhuis. Hier wordt natuurlijke zorg gecombineerd met reguliere zorg. Bij mij tenminste. Zo is er aandacht voor voeding, supplementen en is er tijd en aandacht.

Scheelt denk ik ook veel dat nog maar weinig vriendinnen van mij kinderen hebben/zwanger zijn. Dat zou ook heel fijn zijn. Toch lekker om tips uit te kunnen wisselen.

Zwangerschapsyoga en sporten tijdens de zwangerschap

Tot dusver heb ik maandelijks een privéles gevolgd. Vanaf september ga ik in een klasje. Niet eens voor de yoga, maar vooral om andere jonge vrouwen te ontmoeten die ook alleen over baby’s willen praten 😀

Daarnaast wandel ik elke dag en ga ik regelmatig een stuk fietsen. Ook mediteer ik weer af en toe om te ontspannen en doe ik wat rustige yoga oefeningen. Op Youtube staan ook leuke dans filmpjes voor tijdens de zwangerschap (heb ik maar liefst 1x gedaan hahaha) en hetzelfde geldt voor begeleide yoga.

Soepjurken en zwangerschapsmode

Knip je haar maar af.

Pittig kort kapsel is niets vergeleken de zwangerschapsmode die ik zag. Dozen vol bestelde ik bij Asos en Zalando. Dozen vol bracht ik weg naar de post. Sterk bleef ik er wel door, maar mooi? Alsof je er als zwangere vrouw niet leuk uit wil zien.

Uiteindelijk is het me toch gelukt 😉

Mooie zwangerschapskleding en zwanger fashion

Bij H&M hebben ze mooie spijkerbroeken die ook nog eens lekker zitten. Ook heeft het merk Mamalicious sexy broeken. Daarnaast shopte ik via Asos basics een hoge strakke rok en kocht ik een paar shirts in een grotere maat. Ook heb ik via Zalon (van Zalando) een doos laten thuis sturen, je kan dan een stylist gratis voor je aan het werk zetten!

Blijf zoeken en geef niet op.

Biologische verzorging van je lichaam en je zwangere buik

Make-up prima, maar waar mogelijk smeer ik liever zo min mogelijk chemicaliën op mijn lijf. Als reinigingsmelk gebruik ik water en Marseille zeep (is die weer :)). Als tonic meng ik 1/3 appelazijn met 2/3 water. Als nachtcrème kies ik Weleda of kokosolie.

Overdag smeer ik minimaal factor 30 op mijn gezicht om een zwangerschapsmasker (pigmentvlekken door de verandering in hormonen) te voorkomen. Deze biologische zonnebrand van Biosolis is top.

Mijn buik en borsten smeer ik (of beter en vaak ook mijn liefje) in met biologische koud geperste sesamolie, die is verwarmend. Verwarmende olie is vanuit de Ayurveda goed voor Vata types. Vata staat voor verandering en beweging en tijdens je zwangerschap ben je constant aan verandering onderhevig en is Vata meer actief. Daarom is sesamolie een goede keuze. Ook lekker om je onderrug in te (laten) smeren!

Overige wensen zwangerschap

Ik zet het maar neer… wie weet wat er van komt.

  • Zitbal ivm bekkeninstabiliteit. Het is goed om continue lichtjes te bewegen en belangrijk dat wanneer je zit je knieën net wat lager zijn dan je heupen. Daarom zoek ik een goede zitbal. Mijn zusje (gespecialiseerd verpleegkundige op de verloskunde) vertelde me dat sommige vrouwen het ook fijn vinden om op zo’n bal te zitten voor de bevalling.
  • Co-sleeper. Het lijkt me heerlijk als je ’s nachts niet uit bed hoeft om te voeden, maar je baby zo bij je kan nemen. Ook fijn voor de baby omdat die dan altijd lekker dichtbij je ligt. Uit onderzoek is gebleken dat kindjes heel veel cortisol (stress hormoon) aanmaken als ze niet bij je in de buurt zijn, omdat ze zichzelf nog niet kunnen redden. Daarom wil ik graag een wiegje in de woonkamer en co-sleeper bij mijn bed.
  • Mooie draagdoek (van Artipoppe?)! En een draagconsult. Graag wil ik de baby dichtbij me dragen na de bevalling om hem veilig te houden en ook omdat het me hartstikke fijn lijkt. En goed.
  • Meer leuke zwangerschapskleding 😀
  • Zwangerschapsmassage tips rondom Vianen.

Ik zou nog wel meer kunnen schrijven… haha. Wat een mooi leven.

Veel geluk!

Liefs,

Hanneke

Geen reactie's

Geef een reactie