Zwangerschapsyoga & yogaretreats | 20 weken zwanger, borstvoeding en bekkenbodemspieren
Voorbeeld van de zwangerschapscursus avontuur van veertig weken. Ik neem je mee in 20 weken zwangerschap en de postnatale periode. Tips over borstvoeding en om borstontsteking te voorkomen.
zwanger, bevalling, bevallen, zwangerschap, zwangerschapscursus, borstvoeding, 20 weken zwanger
16508
post-template-default,single,single-post,postid-16508,single-format-video,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

23 weken zwanger

23 weken zwanger

23 weken zwanger

Je baby weegt nu ongeveer 600 gram en is ongeveer 30 cm lang.

De baby kan al horen in de baarmoeder, je baby kan schrikken van harde geluiden en dat kan je voelen. Als jij begint te waggelen door het toenemende gewicht loop dan alsof je tegen een berg oploopt, hierdoor zal je minder waggelen, minder rugklachten krijgen en je dus vitaler voelen.

Heb je last van jeuk? Smeer vochtinbrengende creme en bewaar die eventueel in de koelkast zodat die ook verkoelend werkt.

Heb je last van je borsten? Slaap met een sportbh aan of strak hempdje zodat je borsten ook ‘s nachts steun hebben.

Nu je zwanger bent kan je overal gratis dozen aanvragen met leuke spullen, of met veel reclame… vaak staat er al bij beschreven wat er in zo’n baby doos zit. Wie weet wat voor jou! Google op babydoos of babybox en je krijgt tal van opties.

Soms merk je dat je al melk lekt, zeker na het douchen. Warmte brengt de melkproductie op gang, dat is handig om te weten als je borstvoeding gaat geven. Borsten verwarmen voor het voeden kan helpen bij het voeden voor goede doorstroming van je melk. Verkoeling is juist fijn bij gespannen borsten of tussen het voeden door.

Als je last krijgt van spataderen is het verstandig om steunkousen aan te laten meten. 

Geboorteplan: denk na over wat je nodig hebt als je jezelf tegen komt. Dit gaat je tijdens de bevalling helpen. Bijvoorbeeld bij intensief sporten, wat helpt je er door heen? Of bij stress? Wat doe je en wat helpt je?

Bevalling

Als je bevalling voor jou gevoel heel lang duurt en de verloskundige zegt dat de bevalling nog niet begonnen is of minder lang duurde dan jij daar over dacht: zolang je nog zin hebt om lekker (veel) te eten is de bevalling nog niet echt in volle gang. Het kunnen dan voorweeen zijn, of de eerste fase, neem nog rust zolang dat nog gaat. Het is nooit voor niets, je baarmoedermond kan al verweken in die tijd en wie weet heb je al de eerste centimeters ontsluiting.

Poepen tijdens de bevalling en overgeven is heel normaal, alle ruimte wordt vrij gemaakt voor je baby en de prachtige reis die de baby maakt.

Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefening om al te oefenen tijdens je zwangerschap: ontspannen op een uitademing. Oefen het elke dag een minuut en je hebt er zoveel baat bij tijdens je bevalling! Als je in een ontspannen toestand verkeerd kan je de bevalling het beste aan. Deze ademhalingsoefening is heel makkelijk en heel effectief het enige wat je doet is ontspannen als je uitademt. Een natuurlijke vorm van pijnbestrijding. Hoe meer ontspannen je bent hoe meer oxytocine er vrij komt en hoe meer endorfine (een hormoon dat je aanmaakt als pijnbestrijding) er vrijkomt.

Geniet van de informatie en wil je een goede zwangerschapscursus volgen? Ga naar www.avontuurvanveertigweken.nl

Geen reactie's

Geef een reactie

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.