Zwangerschapsyoga & doula | 33 weken zwanger - zwangerschapscursus
33 weken zwanger, informatie over de ontwikkelingen in jouw zwangere lijf en bij je baby. Tips voor tijdens je zwangerschap en bevalling.
zwangerschapscursus, 33 weken zwanger, zwangerschap, bevalling, bevallen, natuurlijke bevalling
16582
post-template-default,single,single-post,postid-16582,single-format-video,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

33 weken zwanger & tips voor een natuurlijke bevalling – thuis of in het ziekenhuis

33 weken zwanger & tips voor een natuurlijke bevalling – thuis of in het ziekenhuis

33 weken zwanger en tips voor een natuurlijke bevalling

Deze video is onderdeel van de zwangerschapscursus: Avontuur van veertig weken.

Je baby: ongeveer 1,9 kilo zwaar en al ongeveer 44cm lang. Hoe verder in de zwangerschap, hoe groter de onderlinge verschillen tussen het gewicht en de lengte van baby’s.

Je baby’s hersenen ontwikkelen razendsnel, de baby kan de lichaamstemperatuur, spijsvertering en het ademen al regelen. De botten van je baby worden sterker, maar natuurlijk bestaat de schedel nog uit losse onderdelen zodat ze wat over elkaar kunnen schuiven en het hoofdje wat kleiner is tijdens de geboorte. 24 uur na de geboorte is het hoofdje alweer hersteld. De longen van je kindje zijn al bijna klaar om zelfstandig te kunnen ademen. 

Je baby maakt tijdens het baren echt een reis, vanuit de baarmoeder, door je bekken, door je bekkenbodemspieren, door je vagina, het geboortekanaal naar buiten toe. De baby zoekt de optimale positie in samenspel met jou. Daarom is het vaak gunstig om tijdens de bevalling te blijven bewegen zodat de optimale positie en reis gemaakt kan worden. Beweging creeërt ruimte waar nodig in jouw lichaam.

Bijvoorbeeld op een bal zitten, op een pinda (ook opblaasbaar) zitten, je heupen wiegen, cirkelen, lopen, je bekken vrij houden en bewegen zoals jij dat wilt. Ook tijdens het persen is het fijn als je bekken vrij is. Bijvoorbeeld op handen en knieën of achterstevoren op bed met je gezicht naar het hoofdeinde wat omhoog wordt gezet. Staand persen of hurkend kan ook.

Jij zal waarschijnlijk de komende weken nog flink aankomen, wel een halve kilo per week. Je hebt nu ontzettend veel vruchtwater. Misschien ervaar je dat je vocht vasthoudt, of zwellingen hebt. Een beetje is niet erg, maar als je lijf ineens opzwelt is het belangrijk meteen de verloskundige of gynaecoloog te bellen.

Wellicht denk je na over pijnbestrijding, dat kan zowel natuurlijk met je adem, ontspanningsoefeningen, massage, warm water. Medische pijnbestrijding gaat vaak door van moeder op kind. Die medicijnen gaan door de placenta heen en kunnen zorgen voor meer ingrepen later in de bevalling.

Je kan een plan maken voor pijnbestrijding zodat je alles hebt uitgezocht en het daarna weer loslaten zodat je vol vertrouwen kan zien wat er gaat komen. Mentale steun, fysieke steun, emotionele steun is allemaal zo steunend en dienend tijdens het bevallen. Ook het vastpakken van heupen en voeten om weer even de grond onder je voeten te voelen kan heel helpend zijn.

Weten dat je het goed doet, dat het erbij hoort, dat elke wee je dichter bij je kindje brengt kan ook veel schelen in de ervaring van pijn. 

Als je zwanger bent van een tweeling is het als je in het ziekenhuis wilt bevallen fijn als je tas klaar staat. Ook bij een tweeling ben jij als moeder in charge. Vaak wordt inleiden of een geplande keizersnede voorgesteld, maar als je jezelf daar niet fijn bij voelt hoeft dat niet. Spreek eventueel met verschillende gynaecologen/verloskundigen zodat je een keuze kan maken die voor jou goed voelt. Zij willen het beste voor jou en je baby en jij ook. Voel dat je samen een team vormt en je op een lijn zit met degenen die je bijstaan. Je hebt altijd een keuze.

Als je al meerdere kinderen hebt is het nu tijd om een oppas te regelen. Wil je jouw kindje bij de bevalling? En de oppas? Denk er alvast over na, zodat je je op het moment zo min mogelijk druk hoeft te maken en op kan gaan in het proces.

Neem rust waar mogelijk. Je verdient die rust, je lijf is zo hard aan het werk. Het zijn nog maar een aantal weken dat je baby continue bij jou is. 

Wil je een goede zwangerschapscursus volgen in je eigen huis? www.avontuurvanveertigweken.nl

Geen reactie's

Geef een reactie

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.